Kematian Itu Satu Perkara Yang Pasti

Posted: 28 November 2010 in Hikmah Dan Renungan

Berbicara akan hal kematian, itu adalah satu perkara yang pasti. Dimana telah dinyatakan oleh ALLAH bahawa sesungguhnya setiap yang bernyawa itu pasti didatangi satu saat iaitu kematian. Bermakna kita juga manusia, yang saban hari menghirup oksigen dan menhembus CO2, pasti akan merasai saat itu juga. Seperti dalam firman ALLAH, surah Ali-Imran:185 bermaksud;

“Tiap-tiap yang bernyawa pasti  akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan”

Bahawa disini dijelaskan, kita semua akan merasakan saat kematian, dimana saat itu kita akan pergi tidak kembali lagi. Baik pemimpin, ulama’ mahupun mereka yang bergelar kekasih ALLAH, pasti kematian itu akan dating menjemput. Walhal walau kita dikelilingi oleh tembok yang kuat sekalipun. Ibarat kematian yang tiba itu adalah seperti orang yang terjaga secara tiba-tiba dari lenanya. Begitu juga manusia didunia ni, leka dengan kesenangan dunia dan tersedar apabila saat ajal (nazak sakaratulmaut) itu tiba. Dunia ini hanyalah satu persinggahan dimana tempat untuk manusia beramal dan mengumpul amal kebajikan untuk dibawa menuju ke dunia ataupun daerah yang kekal abadi.

Adakah kita bersedia menghadapi kematian? Hanya iman dan takwa dapat menjawab bagi pihak kita. Ingatlah, samaada kita bersedia atau tidak, mati itu pasti datang, Adakah hidup di dunia ini hanya kita tujukan untuk mencari harta kemewahan? Islam itu tidak melarang umatnya bekerjakeras mencari rezeki dan harta, namun tuntutan agama itu wajib didahulukan. Bekerjalah seolah-olah kita akan hidup seribu tahun, dan beramallah seolah-olah kita akan mati esok. Tetapi jamgamlah pula hidup untuk mencari kemewahan seolah-olah tiada kematian akan menjemput kita.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s