Apa Makna Di Sebalik Ijab dan Kabul?

Posted: 11 June 2012 in Hikmah Dan Renungan

Assalamualaikum..

InsyaALLAH hari ni berkongsi sedikit ilmu, semoga bermanfaat buat kita, berkenaan dengan perkahwinan dan apa di sebalik perkahwinan..

Bila disebut kahwin, nikah pasti hati berbunga-bunga dan girang.. Baik lelaki mahupun peempuan.. Tapi apa sebenarnya pandangan kita tentang perkahwinan sebenarnya? Apa yang kita faham tentang tersirat di sebalik perkahwinan tu? Apa yang kita tahu tentang tanggungjawab bila begelar suami dan isteri?

Wahai lelaki..

Saya ajukan persoalan adakah bersedia kita untuk menempuh alam perkahwinan dan bersediakah kita menjadi suami? Faham kah kita apa tanggungjawab kita sebagai suami? Faham kah kita tentang maksud amanah kepada kita?

Wahai wanita..

Adakah bersedia menjadi isteri? Adakah kita tahu kepentingan berpegang kepada satu perkataan iaitu taat? Apakah bersedia menjadi pendamping si suami? Adakah mampu kita melengkapi diri suami?

Tahu kah sebagai lelaki apa dipertanggungjawabkan selepas menerima ijab dari wali si perempuan? Kita mungkin hanya melihat “Aku terima nikahnya seperti tersebut” sebagai sah lelaki menjadi suami, dan mungkin hanya mengangguk mengesahkan lafaz tersebut, tapi sedarkah maksud yang besar di sebalik lafaz aku terima nikahnya itu?

Jadi untuk lebih mudah kepada kita, saya cuba dengan pendekatan seperti ini, andai kata sukar untuk memahami maksud “aku nikahkan dikau” itu, secara senangnya seperti ini.

“Sudikah kamu tanggung segala dosa yang dia buat di dalam batas pandanganmu dan kamu hanya memandang? Sanggupkah kamu ditarik ke neraka atas segala apa yang terabai untuk perempuan yang engkau peristerikan? Segala apa yang isteri kamu buat, semuanya atas tanggungjawab kamu dan adakah kamu sanggup? Relakah kamu menjadi dayus andai kata maksiat dari isteri kamu sedangkan kamu membisu? Dan sanggupkah kamu menjaga amanah ini sehingga kamu kembali kepada ALLAH”

Ini sebenarnya maksud dari ijab itu, kita ambil remeh ambil ringan perkara ni, kita tanya kawan-kawan saudara mara berapa ramai yang betul-betul hayati apa maksud sebenar amanah ini dari ALLAH.. Dan saat kita menerima lafaz ijab itu, maka terletaklah di atas bahu kita tanggungjawab itu, dan setiap kali kita mungkiri apa yang kita patut tunaikan, maka itu akan ditulis dan disoal di hadapan ALLAH nanti..

Bukan senang kan jadi lelaki, tapi kalau ikut syariat yang dianjurkan agama, insyaALLAH akan ada kesenangan.. Jadi walaupun kali ini penulisan agak ringkas (hanya menekankan tanggungjawab dan huraian sedikit tentang lafaz ijab, yang insyaALLAH akan tiba pada kita sebagai lelaki) diharap dapat memberi manfaat kepada kita..

Wallahu a’lam..

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s